Avslutande uppgift

Som en avslutande uppgift i kursen skulle vi planera, genomföra och utvärdera en aktivitet som vi utfört tillsammans med barn från en förskola. Vi valde en aktivitet där barnen fick testa på programmering med hjälp av en bee-bot. Bee-bot är en robot som man kodar in genom knapparna på ryggen för att få den att förflytta sig. 
 
Jag och de tre andra jag arbetade med skapade två spelplaner där varje ruta var 15cmx15cm efter bee-botens steglängd. Vi började introducera barnen först för spelplanen vi skapat med bokstäver. När de bekantat sig med bee-boten valde vi därefter att introducera den andra spelplanen med olika former. På spelplanen med formerna valde vi att utmana barnen genom att sätta ut duplo som hinder på vissa rutor. Huvudsyftet i aktiviteten var att barnen skulle få erfara programmering men man kan få in en del andra strävansmål från förskolans läroplan också.
 
Bee-bot är absolut något jag kan tänka mig använda tillsammans med barn när jag kommer ut i verksamheten. Man kan använda den på olika sätt och att den framför allt kan tänkas uppskattas av barnen vilket den gjorde i denna aktivitet. I verksamheten kan man dock låta barnen vara med från början och själva skapa spelplanen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Felicia Johansson

Digitala verktyg i förskolan

RSS 2.0